Den tysk-norske skolen har et trygt og helhetlig læringsmiljø
På Den tysk-norske skolen i Oslo er det tett samarbeid mellom AKS og skolen. Dette bidrar til god og helhetlig pedagogisk oppfølging, leksehjelp og mer fritid for barna etter skoletid.
6 timer i uken følger AKS ansatte undervisningen i klasserommet på Den tysk-norske skolen. Det innebærer at de får god innføring i de ulike temaene og fagene elevene jobber med, og det blir enklere for dem å hjelpe elevene med leksene når de er på AKS.
- Det er utrolig fint at AKS-medarbeiderne også er sammen med barna i klasserommet. Da vet de hva barna holder på med, og dermed kan de forklare og hjelpe dem med leksene, slik læreren har forklart det i timen, sier Caroline, som har barn på Den tysk-norske skolen.
Leksehjelp gir ettermiddagen fri
Carolines datter Olivia går i første klasse. Caroline synes det er en kjempefordel at leksene blir gjort på AKS, og særlig siden Olivia er førsteklassing. Det er svært sjelden de må gjøre lekser hjemme, og dermed får Olivia ettermiddagen fri til å gjøre andre aktiviteter.
Mye lekser kan føre til stress og slitne barn, og leksemengden, særlig for førsteklassinger, er noe mange stiller spørsmålstegn ved. På Den tysk-norske skolen gjør barna leksene sammen, noe som bidrar til lærelyst og motivasjon. Etter hvert når de blir større både hjelper og motiverer de hverandre.
Det som fungerer svært godt er at Olivias klassekontakt fra AKS vet hva de har av lekser og hjelper dem med det i AKS tiden. Da er det en stor fordel at de som jobber på AKS har vært i klasserommet og vet hva de jobber med. Dermed kan de se elevenes nivå i de ulike fagene, sier Caroline.
Helhetlig, pedagogisk læringsmiljø
I tillegg til undervisningen på skolen, møtes AKS og lærerteamet en gang i uken for å ha en pedagogisk samtale om barna. Her er det lav terskel for å finne ut om et barn mistrives, om det er noe annet som bør drøftes, eller om det skjer noe spesielt den uken.
Samarbeidet mellom AKS og skolen gjør at læreren får en hel dags inntrykk av barnet, ikke bare fra morgenen, men også den tiden de er på AKS. Både i undervisningssammenheng, men også i skolesammenheng på ettermiddagen. De får et helhetlig bilde av barnet, sier Marc Rohner, avdelingsleder på AKS.
Faste rutiner gir trygge rammer
Når skoleundervisningen er slutt for dagen spiser barna lunsj på AKS mens de ansatte leser for barna, enten på tysk eller norsk. De prøver å unngå digitale hjelpemidler, og når barna går i tredje- eller fjerdeklasse, kan de gå på skolens bibliotek og velge boken som skal leses høyt i lunsjen. Deretter er det leksehjelp, etterfulgt av ulike aktiviteter som fotball, sløyd eller sjakk.
Vi har faste rutiner på ettermiddagen, noe som gir barna forutsigbarhet og et trygt læringsmiljø, sier Marc.
Ettermiddagene er fylt med et gjennomført pedagogisk opplegg som bygger på læreplanen de har på skolen, kombinert med lek og morsomme aktiviteter som barna selv kan velge mellom.
Olivia trives veldig godt på AKS. Det er en fin miks av lek og læring. Og så er det jo masse læring i lek også. Olivia likte bl.a. godt et prosjekt de hadde en gang i uken der de lærte om ulike land. Det er flott at de har en en gjennomført plan og gode rutiner, sier Caroline.
Ønsker du å vite mer om skolen vår? Ta kontakt her.