Når lekene drar på ferie blir barna kreative

I Den tysk-norske barnehagen i Oslo legger de vekt på god språkutvikling og kreativ lek. Metodene er litt utradisjonelle, men svært vellykkede. Foreldrene er begeistret og ventelistene er lange.

Den tysk-norske barnehagen i Oslo har et internasjonalt miljø med barn fra mange ulike kulturer og nasjonaliteter. Pedagogene snakker både tysk og norsk med barna, noe som legger et godt grunnlag for språkutviklingen deres. Kreativ lek er også et viktig fokusområde i barnehagen, og hver vår gjennomfører de et konsept fra en tysk pedagog, der lekene i barnehagen blir lagt vekk i flere uker. Møblene står igjen, og alt ligger til rette for kreativ og fantasifull lek.

- Mange av barna er overrasket i starten og skjønner ikke helt hvordan det fungerer. Det fungerer i fellesskap. Lekene drar på ferie, sier pedagogisk leder Bianca Körber.

Terapeutisk kjedsomhet, kreativitet og rollespill

Den første uken er litt spesiell. Barna vet ikke helt hva de skal synes. Så begynner de å kjede seg, og det kalles terapeutisk kjedsomhet. Barna må kjede seg først, deretter blir de kreative. Så begynner de med rollespill, og bruker møbler og bygger huler.

- Plutselig ser vi at de barna som ikke snakker så mye, og som pleier å sitte å bygge lego, nå prater med de andre barna via rollespill, forklarer Bianca. - Språkutviklingen og kommunikasjonen blir bare bedre og bedre frem mot påske, legger hun til.

Christine Nielsen har to barn i barnehagen, og hun opplevde at barna ble mer kreative i leken da de hadde lekefrie uker.

- De lagde hytter, borger og tunneler av møbler som var i barnehagen. Vi opplevde også at de ble mer interessert i å utforske rollespill-lek, forteller Christine.

Bedre språk og mindre konflikt

Når sommeren nærmer seg tar de frem litt og litt leker. Foreldrene er imponerte over språkutviklingen og forteller om barn som blir mer kreative i lek. Når barna kommer hjem forsvinner de på rommet sitt og leker resten av dagen- foreldrene hører ikke en lyd.

- Konfliktnivået går også ned fordi barna blir sterkere språklig og bedre til å uttrykke seg, forklarer Bianca.

Forskning: Barn med mange leker leker mindre kreativt

Ifølge en studie presentert av The British Psycholigal Society, kommer det frem at en overflod av leker kan hemme barnas lek og kreativitet. Forskerne fant ut at barna lekte i gjennomsnitt med åtte leker hvis de fikk presentert 16 leker, og de lekte i snitt med tre når de fikk presentert fire leker.

Barnepsykolog Elisabeth Gerhardsen sier til TV2 at det er logisk om du har få leker, så blir hver leke lekt mer med, enn om du har mange. Mer interessant er at det ser ut som mange leker gjør noe med kvaliteten på leken. For forskningen viser også at barna ble fort distrahert når han eller hun hadde mange leker tilgjengelig. Når barnet fikk 16 leker, brukte han/hun i snitt ett minutt til å utforske muligheter med leken, og kom ikke skikkelig inn i leken fordi de hele tiden var noe som stjal oppmerksomheten deres.

Nysgjerrig på barnehagen vår? Les mer her

Mari Westrheim