Slik er den trygge hverdagen som førsteklassing ved Den tysk-norske skole

Som 6-åring på Den tysk-norske skole får du en trygg og god overgang fra barnehagen til skolen. Hverdagen er variert, og læringen skjer gjennom lek og oppdagelser.

66c983c0-280a-4124-90c6-f4c28822cfd6.jpg


Silke Stracke er ny leder for grunnskolen på Den tysk-norske skolen, noe som innebærer at hun har overtatt den organisatoriske og pedagogiske ledelsen av barneskolen. Hun har jobbet ved skolen i 10 år, og opplever Den tysk-norske skole som et mangfoldig og trygt fellesskap der alle medlemmer, både store og små, møter hverandre med åpenhet og respekt.

- Å ha barnehagen, skolen og aktivitetsskolen "under ett tak" gjør det mulig for barn og elever å oppleve vellykkede og trygge overganger for hvert steg i utdanningen, samt en tospråklig utdanning med mulighet for både tysk og norsk vitnemål, sier Silke Stracke.


Trygg overgang fra barnehage til skole
Lærere, ansatte fra barnehage, AKS og foreldre jobber tett sammen for å sikre en vellykket og trygg overgang mellom Den tysk-norske barnehagen og Den tysk-norske skolen. Dette innebærer blant annet:

  • Skolen og barnehagen feirer fester sammen (f.eks. St. Martin, Nissefest).

  • Førskolebarna inviteres til to “bli kjent dager” der de besøker førsteklassinger og deltar imorgenmøtene på barneskolen.

  • Alle førsteklassinger får en egen fadder fra 4. klasse.

  • Barneskolelærere besøker førskolegruppen flere ganger i uken for en variert språktrening.

  • Førskolelærer og grunnskolelærere samarbeider godt og har flere samtaler både før og etter skolestart.

  • Foreldre blir invitert til informasjonskveld før sommerferien

  • I tillegg kan de nye førsteklassingene delta på AKS de siste ukene før skolestart samt de to dagene før skolestart, hvor de får muligheten til å bli kjent med sine nye klassekamerater.

  • Barnehage og skolen deler uteområde, og barna er derfor allerede godt kjent med skolens område og ser mange kjente fjes når de starter på skolen.


Hva kan førsteklassingene forvente?
Førsteklassinger ved Den tysk-norske skolen kan forvente en spennende og variert dag på både skolen og aktivitetsskolen på ettermiddagen. Undervisningen og aktivitetsskolen henger tett sammen med barnas opplevelsesverden. Læring gjennom lek og oppdagelse former undervisningen i begynnelsen, og de legger mye vekt på variert undervisning. Perioder med læring avvikles med avslapningsfaser der barna spiser frokost, leker, synger og beveger seg sammen.

- Barn lærer på forskjellige måter. Derfor jobber vi med behovene til det individuelle barnet. Å snakke med hverandre spiller en viktig rolle, og dialog brukes derfor på en rekke forskjellige lekende måter, sier Silke Stracke.

Penn, papir og trykte skolebøker
På Den tysk-norske skolen legger de også vekt på at barna lærer seg lesing og skriving for hånd, spesielt med tanke på økende digitalisering. Penn, papir og trykte skolebøker er en fast del av hverdagslivet for førsteklassinger.

Å skrive for hånd forbedrer retensjonen, det støtter leselæringen, det forbedrer rettskrivningen, det har positiv påvirkning på kognitive og motoriske ferdigheter og det fremmer kommunikasjon. Vi sørger også for at den digitale læringen i barneskolen skjer på en alderstilpasset måte. I dette området fokuserer vi på ferdighetene som barna våre trenger for en trygg og selvsikker håndtering av medier, sier Silke Stracke.

Ønsker du å vite mer om Den tysk-norske skolen? Ta kontakt her


Mari Westrheim