Hverdagen til vår sosiallærer: En arbeidsdag med Birgit Korneliussen

Birgit Korneliussen har vært sosiallærer ved vår skole i mer enn 20 år. Hun er en viktig brobygger mellom våre elever, deres familier, skolen og norske myndigheter. Fra fortrolige samtaler og koordinering av SMU til organisering av eksterne foredragsholdere – Birgits arbeidsoppgaver er både varierte og svært viktige. Her får du et innblikk i en «helt vanlig» arbeidsdag for Birgit.

Praksis og sosialt arbeid

Dagen min begynner med et blikk på kalenderen, som er fylt med oppgaver. Først på agendaen står ankomsten av en ny sosialarbeiderpraktikant. Jeg har allerede informert de relevante kontaktlærerne og kollegaene om praktikantens ankomst og arbeidsområder. Når den nye praktikanten kommer, tar jeg imot henne, introduserer henne for de andre ansatte, går gjennom de første arbeidsoppgavene og setter opp faste oppfølgingsmøter. Det er viktig at praktikantene får en god start og raskt blir integrert i skolemiljøet.

Eksterne foredragsholdere på skolen

Neste punkt på dagsordenen er et foredrag fra «Sexogsamfunn». To foredragsholdere fra Frogner bydel skal snakke med elevene om stressmestring. Jeg møter dem i resepsjonen, gir en kort introduksjon til klassen og følger dem til klasserommet. Rett før de skal begynne, oppstår en utfordring: PC-en vil ikke koble seg til lydanlegget. Heldigvis er kollegaene mine raske med å hjelpe, og vi får ordnet alt slik at presentasjonen kan gå som planlagt.

Samtaler med foreldre og myndigheter

Mens jeg er opptatt med foredragsholderne, ringer telefonen: Bekymrede foreldre ønsker et møte. Nå som alt er på plass i klasserommet, finner jeg tid til å ta telefonen. Jeg lytter til foreldrenes bekymringer og gir en første vurdering av situasjonen. Selv om vi ikke kan løse alt på telefon, avtaler vi et møte senere i uken for en grundigere gjennomgang.

Aktivitets- og tiltaksplaner

Etter telefonsamtalen kan jeg endelig sette meg ned og jobbe med aktivitets- og tiltaksplaner for en av klassene. Å utforme disse individuelt tilpassede planene er avgjørende for å håndtere utfordringer på en god måte. Når planene er klare, gjennomgår vi dem med kollegaene mine og gjør nødvendige justeringer før de blir vedtatt. Målet er å møte utfordringer i klassen, styrke fellesskapet og skape et godt læringsmiljø for alle elever.

Støtte til kollegaer

Mens jeg jobber, kommer en kollega inn for å be om råd om en elev. Vi setter oss ned for å diskutere løsninger og blir enige om et møte med foreldrene. Jeg vet hvor viktig det er at lærere, foreldre og elever samarbeider for å finne de beste løsningene for barna våre.

Personlige samtaler med elever

Dagen går fort, og snart er det på tide med neste oppgave. En elev ønsker å snakke med meg, så jeg inviterer ham inn. For meg er det alltid elevene som har høyeste prioritet, og jeg er glad for at de føler seg trygge nok til å komme til meg.

Uten at jeg merker det, er arbeidsdagen over. Noen oppgaver er blitt fullført, mens nye har kommet til underveis. Til tross for tempoet og utfordringene, elsker jeg jobben min ved Den tysk-norske skolen i Oslo, og jeg ser allerede frem til en ny dag der jeg kan bidra til at elevene trives og får ut sitt fulle potensial.